Szeretettel köszöntelek a OTP-sek közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
OTP-sek közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a OTP-sek közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
OTP-sek közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a OTP-sek közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
OTP-sek közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a OTP-sek közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
OTP-sek közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Privatizáció
Csányinak a privatizációról épp olyan markáns volt az álláspontja, mint
az üzleti tervekről vagy saját elnök-vezérigazgatói posztjáról.
Tőkeemeléssel járó magánosítást nem látott szükségesnek, mert az OTP-nek a menedzsment és a könyvvizsgáló által deklaráltan nem volt tőkeproblémája. Ennek ellenére 1993 végén ötmilliárd forint értékben alárendelt kölcsöntőkét brusztolt ki magának (az állam által lejegyzett kötvényre a bank még ma is fizeti a kamatot), 1994-ben pedig ugyanennyivel megemelték a bank jegyzett tőkéjét - ezt az ötmilliárdot a következő évben százhúsz százalékon értékesítették, vagyis az ügyleten az állam még nyert is.
Csányi az akkori helyzetet a tőkepozíció egyfajta
megerősítéseként értékeli. "Klasszikus tőkeemelést nem akartam, mert az
nagyobb megtérülési, vagyis hatékonysági követelménnyel járt volna.
Csak egy kis időt kellett nyerni egyebek mellett ahhoz, hogy felmenjen a
mérlegfőösszeg." Csányi ugyanis a nyereségből biztosíthatónak látta a
fejlesztéshez és a működéshez szükséges tőkegyarapodást. Ebben aztán
igaza is lett.
Az OTP jövője méreténél fogva hatással volt a bankszektor sorsára. Sokan
tartottak attól, hogy ha a lomha óriás megerősödik, az további
szerkezeti torzulást okoz a piacon. Ez olyan elképzelésekhez is
vezetett, hogy az OTP-t esetleg fel kellene darabolni és szétosztani a
kereskedelmi bankok között. Ugyanakkor kézenfekvőnek tűnt egy "nemzeti
jellegű univerzális pénzintézet" létrehozása, amely a gazdaság markáns
térségi szereplőjévé nőheti ki magát. Ez felvetett fúziós elgondolásokat
is (a Dunabankkal és elsősorban az OKHB-val). A részleges
privatizációról nagyjából konszenzus uralkodott, hiszen az egyben
történő eladás a bankprivatizáció kezdetén tönkrevágta volna a piacot -
aránytalanul kevés pénzért. (1994-95-re egyedül az MKB magánosítása
zárult le, a BB-é még folyt.) A legnagyobb vita arról zajlott, hogy
szakmai vagy pénzügyi befektető bevonását kell-e kezdeményezni. Princz
Gábor Postabank-vezérhez hasonlóan Csányi sem szerette volna, hogy a
tulajdonos "harmadvonalbeli figurákat küldjön a nyakára", amikor
frissebb tudás a piacról is beszerezhető. (Ugyanígy gondolkodott a
számítástechnikai fejlesztésekről: nem a külföldiek "levetett göncét"
vásárolta meg, hanem a legújabb technikát.) A kérdés nagypolitikai
szinten dőlt el: a kormányzat elfogadta Csányi verzióját.
Az OTP első embere - nem titkolja - függetlenséget akart. Egy beköszönő interjúban leszögezte ugyan, hogy szakmai befektetőt keres, ám különösen azt a Nyugat-Európában honos megoldást emelte ki, "amikor bankok egyaránt birtokolják egymás részvényeit, s egyaránt érdekeltek tevékenységük erősítésében". Már akkor megjegyezte, hogy a lakosság, az önkormányzatok, a vállalatok, esetleg intézményi befektetők is szóba jöhetnek tulajdonosként (Népszabadság, 1992. június 17.). Előkerült az "OTP-dolgozók" (a menedzsment) részvényhez juttatásának elve is. Csányi ezt követően "csupán" támogatta azokat a kezdeményezéseket, melyek a szórt tulajdonosi szerkezet irányába mutattak: azt, amikor a kormány a kárpótlási jegyekkel akart valami látványosat kreálni (OTP-részvénycsere-akció, 1992: 5 százalék, 1994: 20 százalék), azt, amikor az ÁV Rt. a települési önkormányzatokat akarta kárpótolni (1994 végén 2 százaléknyi OTP-részvény a belterületi ingatlanokért), vagy azt, amikor a két tb-önkormányzatot kellett kistafírozni (1995 tavaszán, 10-10 százalék).
1994 őszén a Soros Alapítvány váratlanul ajánlatot tett az OTP 25
százalékára. Legalább négy változatot hallottunk arról, hogy ki
kezdeményezte majd zárta le eredmény nélkül a tárgyalásokat a
háromszereplős (Csányi, Soros, állam) játékban. A bankvezér a
kérdésünket megválaszolatlanul hagyta, azt viszont elismerte: a megnőtt
érdeklődés miatt igyekezett felgyorsítani a folyamatokat.
A privatizáció
menetét 1994 decemberében sikerült keresztülverni a kormányon. A
vonatkozó kormányhatározat (1995. február) rögzítette, hogy az OTP
nemzeti többségű, részben állami tulajdonban marad, és hogy egyetlen
részvényes sem juthat befolyásoló részesedéshez. (Külföldi befektetőknek
egyenként öt, hazaiaknak legfeljebb tíz százalék tulajdona lehet.) 1995
nyarán az állami tulajdonos a bank tőkéjének (28 milliárd forint)
harmadát kitevő részvénymennyiségtől vált meg: 23 százalékot zárt körben
külföldi intézményi befektetőknek, ötöt kedvezményes áron a
menedzsmentnek értékesített. További 5 százalékot a nyilvános piacon
vásárolhattak meg a hazai befektetők. Végül összesen 25 százalék + 1
szavazat maradt az államnál. A deal az ország megítélése szempontjából
pr-értékű volt, hiszen kelet-európai bankot korábban nem értékesítettek
nemzetközi részvénykibocsátással, és egy ilyen akció megszervezése a
bankrendszer erejét demonstrálta. A menedzsmentet ma az eredményesség és
a tőzsdei jelenlét miatti nyilvánosság minősíti. Igaz, tulajdonosként
is érdekeltek a bank sikerében. (Az OTP tőzsdei szerepléséről és a
részvényopciós programról a következő részben lesz szó.) A tulajdonosok
egyúttal azt is "vállalták", hogy a közgyűlésen az alapszabály szerint
csak 75 százalék + 1 szavazattal lehet leváltani az
elnök-vezérigazgatót.
Mindenhol jó
Forrásaink párthovatartozástól függetlenül egyetértettek abban, hogy
Csányi Sándor a megválasztásától kezdve kínosan ügyelt arra, hogy "egyik
kormánynak se legyen ellensége vagy kiszolgálója", noha nevezték már
MDF-esnek, MSZP-snek és fideszesnek is. 1992 óta minden kormány, illetve
minden kormánypárt valamely érdekcsoportja igényt tartott a
barátságára, de a kilencvenes évek eleje óta sok tekintetben változott
az OTP és személy szerint Csányi helyzete: Debreczeni József érzékletes
visszaemlékezése szerint (lásd: A miniszterelnök, Osiris, 1998.) Lezsák
Sándor 1992-93 környékén még megengedhette magának, hogy órákon át
várakoztassa Bem téri irodája előtt a Lakitelek Alapítványba beszállni
szándékozó elnök-vezérigazgatót. (Csányi egyébként kizárja, hogy ilyen
sokáig várakozott volna.) 1993-tól kezdve az OTP tőzsdei
privatizációjáig a mindenkori kormány többször is megpróbálta beültetni
saját emberét az elnöki vagy a vezérigazgatói székbe (amellett, hogy más
posztra is javasoltak jelölteket), de Csányi az állami tulajdon
ellenére mindig képes volt megvédeni a maga és a menedzsment pozícióit.
Csányi 1994 őszén Princz Gáborral közösen megpróbálta meggyőzni Békesi
László pénzügyminisztert, hogy támogassa a Postabank (PB) összevonását
az MHB-val, az OTP-ét az OKHB-val, hogy a vállalati piacokon is
eredményesebbek legyenek. (Princz valójában az MHB-n keresztül a bank
konszolidálását szerette volna elérni.) Csányi ma már úgy látja: hiba
volt ebben az ügyben Princzcel összefogni, azt viszont változatlanul
fenntartja, hogy ésszerű lett volna az OTP-t összekapcsolni az általa
akkor legjobbnak tartott magyar bankkal. A két vezér - külön-külön és
alkalmi szövetségben is - a Horn-kormány idején végig élvezte a
miniszterelnök támogatását, "de mintha 1996-ig Princz közelebb lett
volna Horn füléhez, mint Csányi" - mondta egy bankár-forrásunk.
A PM-ben
(Békesi, majd Bokros alatt) koncentrálódó gazdasági centrum és a
kormányfő hatalmi vetélkedésében a két bankvezérnek elég volt a
megfelelő helyre állnia érdekeik érvényesítésére. Erre volt példa,
amikor 1995-ben megint szóba került az elnök-vezérigazgatói poszt
szétválasztása. Csányi malmára hajtotta a vizet, hogy a közgyűlésen a PM
példátlan módon nem szavazhatott, mert nem helyezte letétbe az
alapszabályban előírt határidőig az 1994-ben tőkeemeléssel szerzett 5
milliárdos részvénypakettet, valamint a közgyűlést megelőzően tulajdoni
részhez jutó, a Nagy Sándor szakszervezeti exelnök befolyása alatt álló
tb-önkormányzatok az állammal szemben adták le szavazatukat. Csányi
szerint az alapok biztosabbnak látták a jelenlegi modell fenntartása
mellett a vagyonhoz jutásukat. És azt sem tagadja, hogy az állam sajátos
megosztottsága segítette a privatizációs célok elérését.
Kontextus
Egy 1984-es MSZMP KB-határozat alapján 1987-re alakult ki Magyarországon
a Magyar Nemzeti Bank (MNB) hitelmonopóliumát megszüntető kétszintű
bankrendszer: a jegybank "két és fél hitelfőosztályából" ekkor jött
létre az MHB, az OKHB (ma K&H), illetve a BB. Az új bankok nem
kerültek egymással versenyhelyzetbe, hiszen megörökölt
hitelállományuknak megfelelően felosztották egymás között az egyes
ágazatok finanszírozását. (MHB - nehézipar, gépipar, energetika; OKHB -
agrárszektor; BB - bányászat, szolgáltatóipar). Egy évvel később a posta
fiókhálózatát felhasználva a PB támasztott versenyt az OTP-nek. A
Magyarországon működő CIB és a Citibank révén már korábban megjelent a
"Nyugat", és külföldi mintára létrejöttek az első szakosított
pénzintézetek.
A teljesen vagy részben állami tulajdonú kereskedelmi bankok élén
lezajlott első nagy tisztogatást még a Németh-kormány végrehajtotta: az
1990 utáni - nemritkán ma is hivatalban lévő - vezetők egy része ekkor
foglalta el helyét: Lenk Géza 1989-ben váltotta az OKHB élén az alapító
Kis Pált; a CIB élére ekkor került (és 2001-ig ott is maradt) Zdeborsky
György, a Unicbank (ma: Raiffeisen Bank) első embere pedig Felcsuti
Péter lett; végül - a szabad választás előtt néhány héttel - Demján
Sándor is távozott az MHB éléről. Az Antall-kormány hivatalba lépése
után az OTP politikai kinevezettnek minősíthető vezetőjét Terták Elemér
váltotta, két évvel később őt követte az elnök-vezérigazgatói poszton
Csányi Sándor.
OTP anno
Az OTP-t 1949-ben alapították, hogy a lakosság kényszermegtakarításaiból
finanszírozzák a népgazdasági célokat. Kiterjedt fiókhálózatával (közel
négyszáz fiók) átszőtte az országot. A 80-as évek elejéig a
takarékszövetkezeteket is az OTP felügyelte, és a tanácsok is kötelezően
nála vezették a számlájukat, amit csak 1991-ben (egy évvel az
önkormányzati törvény megszületése után!) oldottak fel. Fő terméke, a
takarékbetétkönyv kamatozását PM-rendelet szabályozta. De az OTP-hez
tartozott a totó-lottó, a borítékos sorsjegy, az iskolai takarékbélyeg, a
gépkocsinyeremény-betét is. Az OTP bírálta el a hosszú lejáratú,
alacsony kamatú lakáshiteleket is. Takarékbankként nem voltak
forrásgondjai, és mivel a reálgazdaságot az MNB-utódbankok
finanszírozták, nem vált a 90-es évek elején vészesen tőkehiányos
bankká.
A '91-től részvénytársaságként működő állami pénzintézetről
leválasztották a bankidegen funkciókat (például a szerencsejátékokat),
az ingatlanpiaci és -értékesítési tevékenységeket pedig leánycégekbe
szervezték. A bankpiaci liberalizációt követően (1989) az OTP
stratégiája az volt, hogy versenykörnyezetben is megőrizze lakossági
piaci dominanciáját, és nyisson a vállalati szektor felé. Új, a piacot
és a költségeket figyelembe vevő árpolitikára, korszerű tömeg- és
minőségi prémiumtermékekre lett szükség. Terták Elemér, az OTP Bank Rt.
első elnök-vezérigazgatója nem tudott áttörést elérni: az Antall-kormány
által nyomatott kisvállalkozói hitelprogram felkarolása (például a
"biogiliszta-hitelek") az adósminősítési rendszer hiánya miatt komoly
veszteségeket okozott. Terták nem tudta tulajdonosával szemben is
megvédeni a bankot - hiányzott Csányi érdekérvényesítő képessége és
konoksága.
Két háló
Csányi Sándor és a hozzá hasonlóan "kapcsolatépítő zseninek" tartott
Princz Gábor viszonya ellentmondásos volt. Az OTP-vezér ma is vállalja,
hogy "Gábort mindig is jó fejnek" tartotta. Nem látott benne riválist,
hiszen a két bankot a PB látványos növekedése ellenére sem lehetett egy
napon említeni (1993-ban a PB mérlegfőösszege ötöde volt az OTP-ének).
Noha javasolta, hogy ne versenyezzenek a betéti és hitelkamatok terén, a
menekülés útját a nyakló nélküli növekedésben látó Princz erre nem volt
hajlandó. Csányi üzleti stratégiájában is inkább a biztos építkezés
híve volt, míg Princz nem törődött a költségracionalizálással. Különböző
karakterű bankárok voltak: Csányi szeretett a háttérben maradni,
keveset szerepelt. "Nem volt ez soha barátság, csak közös érdekek
voltak" - mondta egy forrásunk. Csányi csak egy ponton emlékszik
érdekazonosságra: mindketten őrködtek a függetlenségük felett. A
megkérdezettek egyöntetűen úgy gondolják, hogy 1996-ig Princz Gábor
rendelkezhetett nagyobb politikai befolyással, pedig az OTP-vel a súlya
miatt már akkoriban is miniszterelnöki szinten kellett egyeztetni.
Egy szocialista forrásunk szerint az akkori időkre vezethető vissza, hogy Csányi kapcsolatba került Nagy Sándorral és Szekeres Imrével, akikkel Princz is jó viszonyt ápolt. (Nagyot 1995 tavaszán Horn gazdasági miniszternek jelölte, amit Bokros a lemondásával fenyegetőzve akadályozott meg. Nagy Sándor a tb-önkormányzatokon keresztül szólhatott bele a Bokros-Csányi párharcba.) "A PB körüli első viharfelhők megjelenése, majd a bankpánik után egyértelművé vált, hogy Csányi nemcsak nagyságrendekkel komolyabb pénzintézet fölött diszponál, mint Princz, de fényévekkel jobb bankszakember is nála" - értékelte a fordulatot egy olyan forrásunk, aki egyébként mindkét bankvezető ténykedését fenntartásokkal figyelte.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Gavra Gábor és Bogár Zsolt 2004.-ben megformált Csányi Sándor portréja 1
Gavra Gábor és Bogár Zsolt 2004.-ben megformált Csányi Sándor portréja 3
Gavra Gábor és Bogár Zsolt 2004.-ben megformált Csányi Sándor portréja 4